Vanaf 1 maart 2019 zijn er geen lessen

Dag Les Tijd Docent

Klik hier voor de jaarkalender


De yogalessen duren ongeveer 5 kwartier. 

 

Vakantie

Tijdens de basisschoolvakanties wordt geen yogales gegeven. Hierbij wordt het rooster van de gemeente Zeist over het algemeen gevolgd.

 

2018-2019

Herfstvakantie:              20 t/m 27 oktober 2018

Kerstvakantie:                22 december 2018 t/m 6 januari 2019

Voorjaarsvakantie:         23 februari t/m 3 maart 2019

Pasen en meivakantie:  20 april t/m 5 mei 2019

Hemelvaart:                   30 mei t/m 2 juni 2019          

Pinksteren:                     10 juni 2019

Zomervakantie:              20 juli t/m 1 september 2019

 

Hatha yoga

In deze lessen gaat het om bewust worden van wat er is. Het lichaam en de adem zijn daarbij een hulpmiddel bij uitstek. Houdingen en bewegingen worden gedaan met aandacht en naar eigen kunnen. Gedurende de les zul je merken dat er meer rust ontstaat, zowel fysiek als mentaal. Elke les zal weer andere houdingen hebben en zal een ander aspect van yoga onder de aandacht brengen. De kern blijft hetzelfde: acceptatie en aandachtig zijn. De les wordt afgesloten met een meditatie of ontspanningsoefening.

 

Kundalini yoga

“Kundalini yoga classes are a dynamic blend of postures, pranayama, mantra, music and meditation, which teach you the art of relaxation, self-healing and elevation. Balancing body and mind enables you to experience the clarity and beauty of your soul.” ~Yogi Bhajan.

 

Kundalini yoga is een van de oudste en krachtigste yoga tradities uit India en wordt ook wel de ‘yoga van het bewustzijn’ genoemd. Het is speciaal ontwikkeld voor actieve mensen met verantwoordelijkheden op school, werk, voor familie en in de wereld. Kundalini is de levensenergie die in ons lichaam aanwezig is. Door het beoefenen van Kundalini yoga activeer je deze levenskracht. 

 

Iedere week beoefenen we een kriya. Dit is een specifieke serie oefeningen welke vooropgestelde veranderingen teweegbrengt in lichaam en geest. Het bestaat uit dynamische en/of statische lichaamshoudingen die gecombineerd worden met ademoefeningen (pranayama), klank (mantra’s) en/of meditatie. Thema’s van kriya’s kunnen bijvoorbeeld gericht zijn op het klierenstelsel en hormoonhuishouding, het immuunsysteem, het hart, het zenuwstelsel, het openen voor mogelijkheden, het overwinnen van angsten, de chakra’s etc….

De kriya wordt gevolgd door een ontspanning waardoor het effect van de kriya wordt geïntegreerd. We sluiten af met een meditatie. Dit kan zijn in stilte of gecombineerd met mantra en beweging. 

 

Ervaring is niet nodig. Ieder kan de oefeningen op zijn eigen niveau beoefenen. 

 

Yoga en Meditatie

Een gezonde balans tussen lichaam en geest wordt bereikt door het beoefenen van yoga-houdingen en meditatie. Door deze combinatie ervaar je de houdingen intenser en wordt het makkelijker om in je dagelijkse leven de rust in je denken te behouden. De avond is verdeeld in een beginnersgroep en een groep voor gevorderden. De starters krijgen een introductie in de klassieke yoga-houdingen (asana's) en worden getraind om via concentratie in meditatie te komen. Bij de gevorderden groep wordt er langer gemediteerd en is er meer aandacht voor de yoga filosofie. In beide groepen is er  aandacht voor de chakra’s zowel in de asana’s als in de filosofie.

 

Yoga vanuit een Himalaya Traditie

“Once you turn your focus inward, the process of transformation will begin, then you will become aware of the many levels of consciousness.” - Swami Rama

Deze traditie kent haar oorsprong in de Himalaya gebergte. De lijn in de ascetische orde in India heeft de naam 'Bharati', wat betekent 'hij die de geliefde van kennis is'. In deze klassieke traditie combineren we een aantal elementen, waaronder de wijsheid van Patanjali's Yoga Sutras, Raja Yoga en specifiek mondeling overgeleverde instructies en ervaringen. Yoga, meditatie, ontspanningsmethoden en ademhalingstechnieken horen onlosmakelijk bij elkaar. Het is het samenspel dat naar resultaat leidt.

Deze 5000 jaar oude en beproefde benadering vindt je niet in boeken, maar is al duizenden jaren van yogameester op yogameester overgedragen. De onderdelen van de lessen zijn in onderlinge samenhang op elkaar afgestemd en leiden naar een diep en effectief resultaat. Alle yogabeoefening staat in dienst van meditatie, waarin de systematiek helpt om jouw lichaam en mind stapsgewijs stiller te maken.

 

De lessen bestaan uit ontspanningsoefeningen, adem- en energiebeheersing, Joints & Glands (oefeningen om het lichaam 'wakker' te maken en de energie te reguleren), asanas (fysieke 'zachte' oefeningen) eindigend met een meditatie. De les wordt soms aangevuld met yogawetenschap en filosofie.